środa, 02 grudnia 2015 08:29

Peugeot 208 1,2 110 KM

Peugeot 208 to jedno z najfajniejszych aut segmentu B. Jest szybkie, zwrotne, fajnie się prowadzi i jeszcze lepiej wygląda. W środku znajdziemy kilka nietypowych rozwiązań, które wyróżniają ten samochód na tle konkurencji. Do zaakceptowania są też koszty, bo cennik otwiera kwota niecałych 42 tys. zł.

Nadwozie i wnętrze
WP 20151109 15 21 22 Pro copyPeugeot 208, szczególnie w swojej topowej odmianie Allure, wygląda świetnie. Jednobryłowe nadwozie prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, a w niektórych momentach nawet sportowo. Widać to w kształcie atrapy chłodnicy z chromowanymi wstawkami i w mocno wyprofilowanym zderzaku z charakterystycznym dolnym spojlerem. Rasowość auta podkreślają ogromne reflektory ciągnące się niemal do pierwszego słupka i przetłoczenia na drzwiach i nadkolach. O tym, że mamy do czynienia z najbogatszą wersją, świadczą chromowane obramówki szyb, dwukolorowe obręcze kół, czy lusterka i klamki w kolorze nadwozia. Z tyłu na pierwszy plan wysuwają się lampy w kształcie bumerangu i ponętnie uwypuklony zderzak z dodatkowym światłem stopu. Jego kształt zdeterminował wygląd klapy bagażnika, której dolna krawędź nie jest prosta, przez co samochód stracił trochę na funkcjonalności, ale za to zyskał na atrakcyjności. Fantastyczne jest także wnętrze 208. Pomyślane i zbudowane w minimalistycznym stylu zaskakuje nie tylko świetnym wyglądem, ale też i funkcjonalnością. Rzeczą, która pierwsza przyciąga naszą uwagę po zajęciu miejsca w środku jest kierownica. Zaskakuje nietypowym, spłaszczonym kształtem i niewielkim rozmiarem. Na początku budziła mieszane uczucia, ale w trakcie jazdy bardzo szybko okazało się, że bardzo przyjemnie leży w dłoniach i w żaden sposób nie przeszkadza w manewrowaniu nawet na ciasnych parkingach. Do tego świetnie wygląda i cieszy dotykiem miękkiej skóry. Ma tylko jedną, ale za to dość irytującą wadę - jej górna krawędź bardzo skutecznie zasłania zegary. Można spróbować wyeliminować tę usterkę, podnosząc na maksimum siedzisko i do końca opuszczając kolumnę kierownicy, ale skończy się to tylko jeszcze głębszą irytacją z powodu strasznie niewygodnej pozycji. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest więc posiłkowanie się wyświetlaczem na konsoli centralnej, na którym możemy sobie włączyć opcję wszystkich wskazań komputera pokładowego. Jego obsługa jest banalnie prosta i odbywa się dotykowo. Pomaga w tym duża przekątna ekranu i przejrzyste menu dostępne w języku polskim. Za jego pomocą obsługuje się też radio i odtwarzacz, którego zmieniarkę umieszczono w schowku naprzeciwko pasażera. Dzięki temu panel centralny w „dwieście ósemce” zajmuje tylko wspomniany wcześniej wyświetlacz i wąziutki panel do obsługi dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Minimalizm dostrzegalny jest także w kolorystyce wnętrza, gdzie dominującym kolorem jest szarość, gdzieniegdzie rozświetlona gustownymi srebrnymi wstawkami. Podkreślić tu należy, że wszystkie materiały, jakie trafiły do kabiny tego auta pochodzą z bardzo wysokiej półki. Obszyte miękką skórą fotele ciasno otulają nasze ciało i w zakrętach nie pozwalają wypaść z siedziska, ale tak naprawdę ich świetne wykonanie docenimy dopiero w dłuższej trasie. Niewątpliwą zaletą 208-emki jest też duża ilość miejsca na tylnej kanapie, a także przyzwoitej wielkości bagażnik, który pomieści 311 litrów bagażu.

 

 

Silnik i skrzynia biegów
Pod maską testowego auta zamontowano doładowaną jednostkę benzynową o pojemności 1,2 litra, z której wykrzesano 110 KM. Taka moc w porównaniu do stosunkowo niewielkiej masy wystarcza, by tym samochodem bardzo sprawnie i bezstresowo się poruszać. Nieco mieszane uczucia budzi gumowata praca lewarka skrzyni biegów, ale taki już urok małego Peugeota.
Zawieszenie i komfort jazdy
Właściwościami jezdnymi Peugeot bije większość konkurencji. Prowadzi się pewnie, świetnie bierze zakręty i nie ma tendencji do przechylania się. Niestety, okupione jest to dość przeciętnym komfortem jazdy. We znaki szczególnie dają się poprzeczne nierówności i pojedyncze ubytki. Poza miastem we znaki daje o sobie znać mała masa auta. Trzeba więc uważać na boczny wiatr, czy podmuchy powietrza z mijanych tir-ów. Za to kapitalne jest wyciszenie kabiny - silnika w ogóle nie słychać nawet na wyższych obrotach
.
Wyposażenie i cena
208 w topowej odmianie Allure kosztuje 62 300 zł. Na pokładzie samochodu znalazły się m.in. system start&stop, automatyczna klimatyzacja, dotykowy wyświetlacz centralny, wielofunkcyjna kierownica, czy pełna elektryka i komplet poduszek i kurtyn powietrznych. Najtańszy model tego auta to wydatek rzędu niecałych 42 tys. zł.