poniedziałek, 28 września 2015 09:23

Skoda Fabia 1,0 MPI 60 KM

Mała z zewnątrz, wielka w środku. Taka jest Skoda Fabia, auto na pierwszy rzut oka niepozorne, ale kryjące wiele przemyślanych rozwiązań, które znacznie ułatwiają i uprzyjemniają jazdę tym samochodem. Co ważne, rozsądnie wyposażona wersja nie jest strasznie droga - kosztuje w granicach 45 tys. zł.

Nadwozie i wnętrze
1514508875nowa-fabia-ambition main copyPrzyznajmy sobie szczerze, że Skoda Fabia wyglądem na kolana nie powala. To zwykłe, małe auto bez fajerwerków stylistycznych. Podobnie jest w kabinie, która jest bardzo ergonomicznie poskładana i nic poza tym. Nie to jest jednak w Fabii najważniejsze, bowiem jej najmocniejszym atutem jest ponadprzeciętna ilość miejsca w kabinie. Skoda może się pochwalić największą pojemnością bagażnika w klasie wynoszącą 330 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń zdolności przewozowe rosną do aż 1 150 litrów. Oprócz tego w tym aucie znajdziemy wiele przemyślanych i niespotykanych rozwiązań ułatwiających codzienną eksploatację. Mam skrobaczkę do szyb schowaną w schowku wlewu do baku, miejsce na urządzenia multimedialne w konsoli środkowej, gdzie można wygodnie odłożyć swój telefon albo odtwarzacz muzyki. W drzwiach kierowcy znajduje się schowek na kamizelkę odblaskową, w kabinie pojemnik na odpadki, a na krawędziach siedzeń - siatki do przechowania małych przedmiotów. Nowa Fabia zapewnia też więcej miejsca na butelki. Tylne drzwi pomieszczą półlitrowe butelki, a schowek w desce rozdzielczej pomieści litrową. Razem we wnętrzu jest więc miejsce na aż siedem butelek. 

 

Silnik i skrzynia biegów
Testową Skodę Fabię napędzał malutki, bo ledwie jednolitrowy silnik benzynowy o mocy 60 KM generujący 95 Nm momentu obrotowego. Ta trzycylindrowa jednostka charakteryzuje się całkiem przyzwoitą (jak na trzy cylindry) kulturą pracy i dość niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo, wynoszącym średnio ok. 5,5 - 6 litrów na 100 km. Z jednostka tą współpracuje 5-stopniowa manualna przekładnia. Nie ma sensu pisać o osiągach tego samochodu, bo na papierze nie wyglądają one zbyt zachęcająco. W rzeczywistości jednak wystarczą do spokojnego poruszania się w ruchu miejskim.

Zawieszenie i komfort jazdy
Zawieszenie Skody Fabii jest zestrojone twardo i sprężyście, przez co podróżowanie po nierównościach nie należy do przyjemności. Sytuację ratuje tylko to, że do kabiny nie dostają się głośne dźwięki, a amortyzatory nie dobijają nawet na głębokich dziurach. Na równych ulicach Fabia prowadzi się bardzo pewnie i tu przeszkadza jedynie głośny dźwięk silnika, który wyje na wysokich obrotach.

 

Wyposażenie i cena
Testowa Fabia w wersji Ambition to optymalnie wyposażony samochód oferujący kierowcy i pasażerom wszystko to, czego potrzeba do w miarę wygodnego podróżowania. W tym modelu w standardzie znajdziemy m.in. manualną klimatyzację, komputer pokładowy, zdalnie sterowany centralny zamek, nowoczesne radio SWING z dotykowym, kolorowym ekranem i reflektory przeciwmgielne. Do tego mamy pełną elektrykę, komplet poduszek powietrznych, wielofunkcyjną kierownicę i wejścia AUX, USB i zapalniczki. Kosztuje 45 880 zł.