środa, 20 sierpnia 2014 07:41

Skoda Octavia Scout

W tym miesiącu na europejski rynek wkracza Skoda Octavia Scout. Najnowsze dzieło czeskiej marki ma napęd na cztery koła, podwyższone zawieszenie, cały pakiet nakładek i ceny zaczynające się od 112 550 zł. Ma być idealnym autem dla osób prowadzących aktywny tryb życia, często korzystających z dróg gorszej jakości, a jednocześnie ceniących oryginalny wygląd.

Nadwozie i wnętrze
DSC 1789 kopiaSkoda Octavia Scout bazuje na Octavii Combi 4×4. - Od samego początku model ten dowodzi znakomitych kompetencji producenta w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań napędu na cztery koła, emocjonującej stylistyki i wyjątkowej funkcjonalności. Nowa Octavia Scout w najwyższym stopniu potwierdza te zalety - wychwala najnowsze dzieło prezes zarządu Skody, prof. dr h.c. Winfried Vahland. - Najlepsza ze wszystkich dotąd Octavia Scout zachwyci nowych klientów i będzie ważnym przyczynkiem do osiągnięcia naszych celów wzrostu - dodaje Vahland. I pewnie ma rację, bo patrząc na Scouta trudno oprzeć się wrażeniu, że to auto ma charyzmę. Choć od zwykłej Octavii Combii różni się jedynie zwiększonym prześwitem oraz plastikowymi nakładkami na progach i „off-roadowymi” zderzakami to tak niewielkie zmiany naprawdę mocno wpływają na to, że postrzegamy Scouta jako auto dużo bardziej funkcjonalne, niezawodne i mocne. Wnętrze, jak na auta z grupy VAG przystało, jest bardzo przemyślane, o czym świadczy intuicyjne rozmieszczenie wszystkich przełączników, przycisków i pokręteł. Konsola środkowa została praktycznie zredukowana do wyświetlacza radia i nawigacji oraz do małego panelu sterowania klimatyzacji. Wszystkie najczęściej używane przyciski trafiły na trójramienną kierownicę, przez którą mamy widok na dwie proste tarcze obrotomierza i prędkościomierza rozdzielone sporym wyświetlaczem. Niezmiennym atutem Octavii pozostaje jej kufer, do którego zapakować można aż 610 litrów bagażu, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy aż 1740 l.

 

 

Silniki i skrzynie biegów
Do Skody Octavii Scout wybrać można jeden z trzech silników: benzynowy (1.8 TSI/180 KM) lub wysokoprężne (2.0 TDI/150 KM lub 2.0 TDI/184 KM). Warto zwrócić uwagę na najmocniejszą jednostkę - to nowe połączenie 2.0 TDI z napędem 4x4 i skrzynią DSG. Zapewnia ona imponujący moment obrotowy (380 Nm) oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 s, a przy tym ma zadowalać się niewielkimi ilościami paliwa.

Zawieszenie i komfort jazdy
DSC 1794 kopiaScouta od zwykłej Octavii Combi odróżnia prześwit zwiększony o ponad 30 mm. Na pozór wydaje się, że to niewiele, ale są sytuacje, w których decydujące bywają milimetry (np. drogi z głębokimi koleinami). W Scoucie w standardzie mamy oczywiście zamontowane osłony podwozia oraz wzmocnione przednie zawieszenie. Za przeniesienie napędu odpowiada sprzęgło typu Haldex 5 generacji, które w zależności od warunków napędza obie osie pojazdu. Producent podkreśla, że elektroniczny sterownik płynnie rozdziela moment obrotowy na osie dzięki stałemu nadzorowi wielu parametrów pracy silnika, prędkości obrotowych poszczególnych kół, a nawet kąta skrętu kierownicy. O stabilność ruszania przy mniejszej prędkości jazdy dba seryjnie zastosowana w Octavii Scout elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS).
Octavia Scout będzie ciekawą propozycją dla wszystkich tych, którzy oczekują od samochodu lepszych zdolności terenowych, jednak nie odpowiadają im auta typu SUV. Ceny modelu na polskim rynku zaczynają się od 112 550 zł.