środa, 25 czerwca 2014 08:33

Dacia Duster 1,5 dCi 110 KM

Odświeżona Dacia Duster jest bardzo ciekawą propozycją w segmencie małych SUVów lub crossoverów. Wśród konkurencji wyróżniają ją: bardzo atrakcyjna cena i całkiem niezłe właściwości terenowe.

Nadwozie i wnętrze
IMG 20140602 140509 kopiaadwozie Dustera jest przyjemne dla oka. Uterenowiona Dacia zwraca uwagę na ulicach, co kilka lat temu w przypadku tej marki byłoby nie do pomyślenia. Wewnątrz jest trochę gorzej - deska rozdzielcza jest z taniego plastiku, co słabo wygląda, lecz ma też i zalety - jest taniej i takie tworzywo będzie łatwiejsze do utrzymania w czystości. Majstersztyków ergonomii nie ma też co się spodziewać. Choć przyciski sterowania szybami powędrowały już na swoje miejsce, czyli na boczki drzwi, to już te odpowiedzialne za nastawy lusterek wylądowały w miejscu bardzo dziwnym, bo pod dźwignią hamulca ręcznego, więc manipulowanie nimi jest bardzo utrudnione, szczególnie dla osób o krótkich palcach. Fotele są wygodne, podobnie jak i pozycja za kierownicą, mimo braku możliwości regulacji góra-dół. Wszystkie elementy wnętrza wydają się starannie zmontowane i nie trzeszczą nawet podczas jazdy po nierównościach. Mimo kompaktowych rozmiarów miejsca wewnątrz jest sporo, zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach.

 

 

Silnik i skrzynia biegów
IMG 20140602 140611 kopiaAuto może być napędzane benzynowym silnikiem 1.6, ale lepszym wyborem wydaje się być diesel i taką to konstrukcję znaleźliśmy pod maską naszej wersji testowej. Motor miał niewielką pojemność 1,5 litra, ale krzesał całkiem przyzwoite 110 KM, które radziły sobie z Dusterem bardzo przyzwoicie. Osiągi tej jednostki może na kolana nie powalają, ale już spalanie wynoszące 5,5 - 6 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów w samochodzie z napędem na obie osie musi robić wrażenie. W codziennym użytkowaniu we znaki daje się jedynie króciutki pierwszy bieg, który pewnie w założeniu ma stanowić namiastkę reduktora. Poza tą drobną niedogodnością 6-biegowa skrzynia jest dopracowana - przełożenia wchodzą precyzyjnie mimo dość długiego skoku lewarka. Napęd w Dusterze może być przenoszony albo na koła przednie, w trybie auto dołącza się tył, a przy niewielkich prędkościach można skorzystać z opcji „lock”, która włącza stały napęd 4x4.

Zawieszenie i komfort jazdy
Zawieszenie Dustera zaskakująco dobrze wybiera nawet spore nierówności nawierzchni. Auto nad wyraz dobrze (oczywiście jak na SUV) radzi sobie w lekkim terenie - na błotnistych dróżkach czy piaszczystych nawierzchniach. Samochód prowadzi się pewnie również na asfaltach. Dzięki napędowi na cztery koła kierowcy osobowych aut mogą zimą pozazdrościć Dusterowi pewności poruszania. Niestety, miękkie zawieszenie o dużym skoku sprawia, że w zakrętach nadwozie mocno się przechyla. Wnętrze jest również słabo wyciszone, ale nabywca Dacii luksusów raczej nie oczekuje. Auto, dzięki kompaktowym wymiarom i niewielkiej średnicy zawracania, sprawdza się również na ciasnych miejskich uliczkach.

 

 

Wyposażenie i cena
Najtańszy Duster z benzynowym silnikiem i napędem jedynie na przednią oś kosztuje 39 900 zł. Lepiej wyposażona wersje Ambiance z napędem 4x4 to wydatek 49 900 PLN. Najbogatsza wersja Laureate z wysokoprężnym silnikiem 1.5 dCi napędem 4x4, klimatyzacją, pełną elektryką, bocznymi poduszkami powietrznymi, komputerem pokładowym i ABS to wydatek rzędu nieco ponad 70 tys. zł.